måndag 17 maj 2010

Helgens träning.

Igår var Jag och Ozzy var på en kombinerad valp-träff/träning nere hos Susanne. Träffade 4 nya valpägare familjer som släppte loss sina 12 veckors 'pirayor'=) Det är så fantastiskt intressant och kolla hur valpar leker (eller rättare sagt försöker 'döda' varandra) och komunicerar med de äldre hundarna.
Det blev väl någon timme på ryggsäcken där....

Sedan gjorde Jag och Susanne några övningar så de fick se hur dirigering och markering går till.
Ozzy skötte sig bra, tyvärr något litet 'tjut' vid start, så han är inte helt OK i sitt ben... Måste oxå träna lite mera stopp signal, för det sitter inte än! Men han går fot bra och har helt OK markeringar. Susanne hade med lite fågel som valparna fått test apportera (eller ska jag säga provsmaka... :) ) så dessa hade vi på markering övningarna. Vi körde dubbel markering med dold kastare och utan ljud. Det är verkligen nyttigt både för hund och förare!





 Det som är så kul med Ozzy och träning är att han jämfört med Elvis lika gärna tar dummies som fågel (fast han har ett mycket bättre grepp på fågel) medans Elvis inte är/var det minst intresserad av 'tygpåsarna'.

3 kommentarer:

  1. Hallå Camilla!
    Jag lägger in en länk till din blogg, hoppas att det är ok!
    Det var kul att ses i helgen, och naturligtvis kommer jag att försöka hänga på alla träningar som det går framigenom.
    Man vill ju lära sig så mkt som möjligt om jakten där jag som sagt är helt nybörjare!
    Mår jag bara lite bättre, än i helgen, kan jag se till att hjälpa till o kasta o lägga ut dummiesar istället för att bara sitta och titta på som det blev i helgen.
    Ha det gott!
    ;-) Heléne Brassan & Vinna

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!

    Kul att det går framåt i träningen, hoppas ni kommer ut på prov snart också.

    Men vad är det för fel på Ozzys ben??

    Fina bilder på killarna.
    Min dotter Alexandra trodde nästan att det var Hobben på någon bild, så lite likheter finns det :-)

    Hälsningar Veronica & brorsan Hobbe

    SvaraRadera
  3. Heléne ; Klart det är Ok med en länk... Sätter lite press på att skriva oxå ;) & det är alltid välkommet med kastare!

    Veronica; Ozzy har någon diffus smärta i bak benen som kommer när han tar i och hoppar över diken eller startar från stilla sittande, har gått på rehab i vinter och hoppas nu att det går åt rätt håll...

    SvaraRadera