lördag 30 juni 2012

Träningsdosen ökar.

Det är inte bara andra som drillas på jakt och lydnadskurser. Jag och mina svarta har gjort en hel del träningar nu i vår oxå.

Först och främst har vi  fått till en liten träningsgrupp här på hemmaplan sedan några veckor tillbaka. Det som är så bra med det är att det blir en 'mitt i veckan' träning och att man inte behöver köra för långt. Vi har alla mer eller mindre unghundar så fokus ligger på lugna övningar med lugna hundar !

Träningsgruppen inför onsdagens träning, vi testade för första gången för en del hundar med vilt.


Sedan har jag Janis med 2 andra valpköpare från Mandylike's, Lillemor och Monica, varit nere på unghundsträningar hos Birgitta Staflund-Wiberg ett par gånger i vår. Super bra upplägg med mycket stadga och lite apportering.

Birgitta ger instruktioner

Monica och Doris väntar på att få apportera duvan.

Ayla kommer in med apporten till Lillemor

Det som känns lite tråkigt är att jag inte kunnat ha med Ozzy så mycket. Dels pga av att han skulle ta det extra lungt efter sin pärs i vintras, men även att han är lite halt och stel till och från. Eftersom han inte kan gå på halvfart när det är jaktträning, har jag beslutat att det är bättre för honom att vara hemma. Men några gånger har han varit med och han behöver det för sitt välbefinnande och han gillart skarpt! :)

Rosa däremot är väl en bonus att hon kunnat vara med så mycket som hon har varit. Det kunde man inte tro för drygt ett år sen när hon hoppade runt på tre ben efter gipset var borttaget och innan vi tränat klart på rehab. Då trodde jag ett tag att hon skulle bli 3-bent för alltid. Hon är så supertaggad när vi tränar och vi har fått bra längd på markeringar och linjetag nu, vilket var problem för henne i början. Men vi har ju faktiskt inte tränat så mycket innan, så jag utgår från att hon är nybörjare och bygger upp hennes sjävförtroende bit för bit. Så det ska nog bli riktigt bra med Rosa till slut, med de förutsättningar hon har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar