lördag 12 januari 2013

Ordning och reda.

Ibland får jag reflektioner från människor både hundägare och de som inte själva har någon hund.

 
-Hur kan du ha så bra pli på dem? Ja, skulle jag inte ha ordning på mina 3 hundar vore det ju olidligt både för oss som lever med dem och personer vi träffar på. För mig är det egentligen inte 'lydnad' utan goda vanor. Man ska inte hoppa ur bilen/gå ut ur dörren förrän det är tillsagt. Gå lugnt vid sidan i koppel utan att dra, komma när man kallar på dem och kunna sitta kvar tills det är tillsagt något annat.
 Det här är inget hokus pokus, det är något man börjar med när valpen är liten och sedan får man ständigt jobba på det. Ta tillfällena i akt och 'träna' hunden att vara lugn och lyssna på mig som är 'boss'. Och det är alltid en färskvara. Vissa hundar (typ Ozzy) testar ju dig som ledare oftare än de andra...
 -Är det inte Ok att dra i kopplet i dag heller?
-Måste jag verkligen sitta kvar här?
 Det är då det lilla ordet konsekvent kommer in. Har jag sagt sitt betyder det sitt. Kom hit, betyder kom nu, inte när du känner för det. ALLTID. Ordning och reda. Och visst är det mycket justare mot hunden. Att det är tydliga regler som gäller.

En bra uppfostran helt enkelt! :)


Sommarbild av minar 3 fina svarta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar