söndag 7 oktober 2012

Premiären avklarad!

Jaha, då har man varit med på ett WT då. Vi lyckades skrapa ihop 61p i vår första tävling tillsammans jag och Janis. Klart godkänt, och jag är super nöjd med Janis arbetsinsats och inställning, och jag vet med mig att inte alla 'moment' sitter ännu. Och att det var ca 10 år sen jag senast stod på en tävlings startplats, kan man ju nästan räkna mig som en nybörjare oxå ...

  Det var SSRK västra, GBG sektionen som anordnade ett inofficiellt prov i helgen nere i Stättared. Jag och träningskompisen Annika med sin flattetik Bolla, åkte ihop ner tidigt på lördag morgon. Samlingen var 8,30 och vi kom  faktiskt fram i god tid, trots 2 tidsoptimister i samma bil! Och så bra att det var ett inofficiellt prov, för jag hade ju lyckats 'glömma' Janis reg.papper hemma. Snacka om orutin :)

Rekord många anmälningar till NKL, (hela 74 st) några strykningar var det men arrangörerena ville inte lotta bort några ekipage. Heder åt dem som gav alla möjlighet att vara med! Vi blev uppdelade i 4 stora grupper som började på de olika stationerna samtidigt.

Vår första var station Nr5, (som skulle varit vattenmarkering) men pga en fisketävling blev den struken samma dag. Inget jag blev speciellt ledsen över då vi inte har inleveranserna i hand från vatten ännu. Istället blev det landmarkering upp i en bokskogs kulle. 2st enkelmarkeringar men skott o kast. fortgående OK fram till startplatsen; Första markering snabbt upptag, men oj! en skytt på vägen hem, hmmm.. måste nog kolla in honom lite först innan jag kommer med apporten -tänkte Janis. Taskig avlämning. Andra markeringen såg hon troligen inte helt, då kastaren här var dold. Tror hon spanade på skytten men hörselmarkerade nedslaget lite vagt. Ut mot rätt plats men bytte snabbt område till där första  markeringen landade. Röjde runt där en kort stund men tog sig tillbaka till rätt område och fick vind på den och snabbt hem, taskig avlämning igen. 
RESULTAT - 13p


Andra stationen för oss var Walkup som var station Nr1. Här gick fotgåendet knackigt, mycket dofter i marken som behövde sniffas på. Fram till startplats skott kast och hämta apport, Klockrent. Därefter lade man ner dummisen bakom startplatsen så hunden såg den. Sedan var det fotgående med skytten framförsig i ca 10 m, skott, stopp på linjen och kast från dolt kastare. 100% koncentration och super snabb inleverans av Janis. Därefter skulle man skicka på linjetag mot den punkt man startade och lagt ner sin första apport. Här var det inga tveksamheter - ut och tillbaka i raketfart. Alla apporter i hand. Om vi fått till fotgåendet i början, hade nog vi enl. skytten fått full pott, nu blev det: RESULTAT - 17 p

Tredje och fjärde stationen hängde ihop; Station Nr2 o Nr3. Först ett närsök sedan linjetag.
Närsöket var en ruta på 3x3m ca 5 m ner från startplatsen. Där gällde det att få stopp på hunden i tid, ge signal och få den att jobba i rutan där det låg 1 dummie dolt under en tuva. Då jag inte tränat varken stopp eller närsök på avstånd hade jag inga förhoppningar på detta, om man haft flax kanske man kunde fått henne på rätt plats. Men Janis drog ut på ett 'stort sök'. När jag blåste kom hon in till mig istället och då var man automatiskt nollad. Trevlig domare på denna station gav oss ändå chansen att testa 2 skick till och visst tusan kom den in till slut.
Därefter gick man direkt till linjetagstationen där man efter skott från skytt en bit framför startplats, skickade ut sin hund ca 15 m mot ett träd. Här gick Janis spikrakt ut men kopplade inte på näsan i tid utan gick förbi. Då jag inte har stopp/närsöksignalen klar, var jag kall nog att inte blåsa. Och tur nog kom hon upp igen i rätt vind och fick hem den, avlämmning i hand med hjälp av en snabb handbollsräddning av matte... ;)
RESULTAT - 0 p
RESULTAT - 12 p

Sista stationen för oss var station Nr4. Två enkelmarkeringar upp i en kulle med dolda nerslagsplatser. Här upplevde jag att Janis var ganska trött efter all passivitet och hade inte mkt koncentration kvar. Men men, fotgåenden gick riktigt bra här fram till startplats. Skott och kast, snabbt ut och tillbaka med dummien. Apport Nr2 var dold kastare och dold nerslagsplats igen. Igen samma snabba upptag och inleverering. Toppen jobb av en liten labrador tjej som inte hade så mkt kvar i sin hjärna vid detta laget. Hade jag bara uppträtt lite lugnare vid avlämmningen hade det blivit full pott här enligt domaren. Nu blev det:
RESULTAT - 19 p

Totalt 61p

 Annika o Bolla nådde lite längre; och fick 68 p, Ingen nollad station och en full pott, 20 p på sista !! Gött jobbat!
Vi har några poäng kvar till förstapris som är 75p, men nästa gång då är vi med på prislistan både jag o Annika. Häpp!

 Så här glad blir man när man klarat av en premiär i strålande sol och ganska hyfsade poäng!

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa om eran dag! Alltid roligt att få reda på uppläggen!
    Nästa gång tar ni det, tycker det var riktigt bra jobbat med lilla Janis!
    Kul att ni är på G! :-)
    Ha dte gott!
    ;-) Heléne & Vinna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, nu vet vi ju hur det går till! Annars får vi väl be om tips från ett WT proffs ?!? ;)

      Radera