onsdag 24 oktober 2012

Tuff jaktpremiär.

I söndags var det dags, en fasanjakt inbokad. Jag och Janis skulle göra premiär på det vi tränat på hela våren och sommaren, Apportera fågel, men nu som sagt i skarp läge. Tidig avfärd från Smedsgårdern mot Halland, och hemma lämnade vi 2 st mindre nöjda svarta flockmedlemmar.

Visst är det en speciell och pirrig känsla med en unghund på första riktiga stora jakten. Man vet ju inte riktig hur de kommer reagera. Pallar de trycket, blir det gnäll, pip eller andra små eller större olater som kommer fram?

Vi hann knappt ur bilen innan det blev en RIKTIGT dålig start för oss. Efter en kort promenad fram till såten stannade vi gäng apportörer och snackade lite i väntan på skyttarna. Då, helt oförberedd, helt oprovocerat när Janis luktar på en annan tik, flyger den hunden på Janis och biter sig fast i hennes nos! Jag blev helt paff, va fan händer??!?? Vi får isär dem och Janis blir jätte spak och jag helt chockad. Blod sprutar och jag får låna några servetter och torka av och kolla skadan, ett par rejäla jack på ovansidan och ett par i nosvingen och ett hål i läppen. Bra start för en orutinerad hund? Verkligen inte!

Här gällde det att snabbt få till positivitet. Ut på pass (jämte Uppfödar Susanne och Mamma Rassla) sitta stilla jämte mig, kopplad och bara titta på. Lugnt och tryggt, utan massa andra hundar precis intill. Och visst där kom en fasantupp nerdimpandes precis framför oss. "Apport" ut och hämta, snabbt upptag, hem... dock inte i hand men massor av beröm. Härligt, det här ska nog lösa sig.

Andra såten går vi ett kort drev först och står sedan långt bak. Efter en stund landar det en skammad höna bakom oss i en tätning. Jag har koll på var den landande så jag går dit och släpper på Janis, säger inget specielllt utan tänker att hon får lista ut själv vad som ska göras. Hon jagar runt lite i fel område först men får vind på den efter en stund och vips, fångad! Härlig inställning av min lilla svarta! Jag blir så glad när jag får kvitto på att det här fixar hon, trots vår minst sagt usla start på morgonen. Vi får faktiskt in 2 skammade och 2 döda fåglar till och det var verkligen över förväntan denna dag. En riktig liten viltfinnare från början! :)




Attans otur, söta nosen är nu ärrad!


7 kommentarer:

  1. Stackars Janis! Och duktig Janis!

    / Veronica & Hobbe

    SvaraRadera
  2. oj det var inte så bra!:( hur mår hon nu? hoppas det blir bättre!:):(<3 /linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe det var inte så kul, men nu verkar det läka bra på nosen så det blir nog bara några ärr som minne ;) <3

      Radera
  3. Skit också... men skönt att det ändå blev en bra dag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en jäkligt taskig start, kan man lungt konstatera... Men vi var iväg i helgen igen och hon verkar inte lagt på sig nån som helst rädsla. Jagar på som om hon aldrig gjort annat! :D

      Radera