måndag 16 mars 2009

Kurs som snöade in...

Det var planerat en Kurs med Willy Gustavsson i lördags, men eftersom vintern bestämde sig för ett rejält återtåg här i Västragötland nu i torsdags, fick vi helt enkelt skjuta upp detta på framtiden :( Vi körde ett träningspass nere i Halland istället.

Jag var lite otaggad och Ozzy var heltaggad inför Lördagens träning, med facit ihand är detta ingen bra kombination...
Vi började med enkel-markeringar från öppet fält över ett områder med busk/snår/dike. Det var färska grisspår i markena, så Ozzy hade helt enkelt inte koncentration att fixa den svårigheten idag. Jag gick lite närmare så avståndet inte skulle ställa till det, men det hjälpe inte så mycket. Testade i ett helt nytt område istället, och då funkade det hyfsat bra.
Därefter gjorde vi några linje-tag en bit bort från markeringarna, och här skötte han sig bättre. lade på 'områdes signal', men jag vet inte om det har någon betydelse för honom än...
Sedan gjorde vi ett mindre sök med små dummies som vi gömde ganska väl (här lyckades jag trampa upp en hare precis mitt i området så det blev extra svårt för de första erfarna hundarna) Nu behövde de verkligen använda näsan för inga av apporterna syntes! Bra övning för att se om de följde upp vittringen. Här fick Ozzy in nästan alla (8 av 9) trots att han var väldigt tveksam i början. Verkade precis som han aldrig fått kommandot 'SÖK', men polletten trillade ner så småningom.

När alla hundar fått göra övningarna var det dags för korvkokning! Super god pilsnerkorv och trevlig avslutning på en 'så där bra' träning!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar