tisdag 3 mars 2009

Söndagens träning

Då fick vi äntligen till en gemensam träning igen, denna gång på godsmarken där vi är och apporterar om höstarna. En ganska isande vind, runt nollan med lite snö flingor dalande emellanåt, så det vär väl ingen njutning vädermässigt precis.

Vi körde unghundarna först, upplägget var markeringar, linjetag och sedan ett sök på åker/dunge.

Jag och Ozzy började med markeringar och förflyttning. Han gick tveksamt ut på de första kasten, vilket inte är likt honom. (Kom på senare att jag hade kort-halsbandet på honom för att förhindra knallapportering, kanske var det som gjorde honom tveksam...?) Det blev iallafall bra upptag och snabba inlerveranser utan massa strul och tråkigheter. Körde ca 5-6 st. Sedan fick Ozzy & jag en liten 'duvning' av fotgående av Susanne (vilket verkligen var behövligt... igen... ;))

Därefter gjorde vi linjetag en bit ifrån utan massa störningar, på ganska långt avstånd med stopp och ut signal, funkade perfekt.

Så där jag tog en paus (dags för lite värmande fika) och satte in Ozzy i bilen innan vi körde söket. Jag var super nöjd med allt hitills.

På söket lade Outi ut några apporter ganska nära, för att se om han använder näsan redan från början. Dessa kom in först!! Ozzy plockade in 6 dummies i raskt tempo, inget slarv alls!


Sammanfattningsvis; ett kanonbra träningsupplägg, alert Ozzy, mycket bra resultat och jag är jätte nöjd!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar